Frase Dan Klausa

     Klausa ialah satu lagi unit ayat yang agak berbeza daripada frasa.
Frasa tidak mungkin menjadi ayat yang lengkap tetapi klausa mungkin menjadi ayat yang lengkap kerana klausa mempunyai subjek dan predikat, iaitu unsure utama yang wajib untuk status ayat.
Sebagai unsur ayat, klausa boleh dibahagikan kepada dua jenis,iaitu klausa bebas dan klausa tak bebas.
Klausa bebas.
Klausa bebas bersifat ayat yang lengkap (ada subjek dan predikat) dan denan itu boleh berdiri sendiri sebagai ayat apabila diucapkan atau dituli. Perhatikan contoh berikut:
 
Klausa Ayat
Subjek Predikat Subjek Predikat
Anak itu mendengar radio Anak itu mendengar radio
ujian tadi amat susah Ujian tadi amat susah
jambatan itu jambatan kayu Jambatan itu jambatan kayu
mereka ke pantai Mereka ke pantai

Perbezaan ayat dengan klausa bebas amat kecil sekali.
Ayat dimulai dengan huruf besar dan diakhiri dengan nokhta, manakala klausa tidak.

Frase adalah satuan sintaktik yang terdapat sebuah gatra kalimat. menurut struktur fungsionalnya dapat digolongkan atas frase endosentrik dan fase eksosentrik.
Fase Endosentrik adalah frase yang mempunyai distribusi dan fungsi yang sama dengan salah satu atau semua unsur langsungnya. frase yang mempunyai distibusi dan fungsi yang sama dengan salah satu unsurnya termasuk fase bertingkat.

Salah satu unsur frase bertingkat berfungsi sebagai unsur yang diterangkan (D) dan unsur lainnya berfungsi sebagai unsur yang menerangkan. Berdasarkan urutannya, struktur frase bertingkat ada yang berpola DM dan ada pula yang berpola MD.
Frase yang mempunyai distribusi dan fungsi yang sama dengan semua unsur langsungnua termasuk frase endosentrik yang setara. dalam hal ini unsur-unsur langsungnya frase tersebut mempunyai tugas yang sama.







0 komentar:

Posting Komentar

Design by WPThemesExpert | Blogger Template by Blogger Templates Gallery